dinsdag 27 maart 2012

Studiekeuze: ervaringen fysische geografie universiteit utrecht

Voor de mensen die bezig zijn met hun studiekeuze zou ik graag mijn ervaringen met de studie fysische geografie aan de universiteit in Utrecht toelichten. Ik heb bij de faculteit geowetenschappen, departement fysische geografie  de bachelor Fysische Geografie en de master Physical Geography gevolgd.

De bachelor heeft te leiden onder de bijzonder slechte adminstratie en de totale desinteresse van het administratief personeel.

Simpel voorbeeld: de universiteit maakt en fout met de inschrijving, let op: de universiteit, niet de student. Ik ben MAANDEN bezig geweest met van het kastje naar de muur gestuurd te worden. Mailjes die ik daarbij ontvangen heb van de adminstratie begonnen niet met hallo/beste/groet, nee, die begonnen letterlijk met "Ik wordt hier zo moe van"

Heel tekenend voor de houding van de administratie. Helaas wordt het tijdens de Master erger.

De master-track Quaternary Geology and Climate Change is een aanfluiting. Er zit welgeteld ÉÉN vak in dat daadwerkelijk een vak is dat de lading van de track dekt. Helaas wordt het vak gegeven door een weinig gemotiveerde docent en is het voor 95% gewoon herhaling van vakken uit de bachelor.

Van mijn masteronderzoek heeft de faculteit één grote teringbende (excuses voor het woord) gemaakt. Het verhaal is te lang om hier helemaal neer te zetten, maar de zak-maar-in-de-stront houding van de universiteit was ongelovelijk onbeschoft.

Ik ben nog nooit eerder in mijn leven zo beledigd.

Na 7 maanden bezig te zijn geweest met mijn onderzoek zijn daar een paar namen op gezet, van de helft heb ik het gezicht nooit gezien, en is het onder de de naam van een PHD (aio) opgestuurd voor publicatie. Ter verduidelijking: Hij heeft alleen mijn onderzoek samengevat en ik heb hem gedurende mijn onderzoek een alleen paar keer laten weten hoe ver ik was.

Mijn Masteronderzoek zou begeleid worden door hem (wat niet mag volgens de regels van de universiteit zelf omdat het hier een aio betreft en geen docent) en door een docent.

Die laatste heeft tijdens mijn onderzoek niet alleen totale desinteresse uitegdrukt voor mijn onderzoek, maar zich zelfs uiterst onbeschoft gedragen richting mij en een enkele medestudent. Een studente waar hij wat meer 'feeling' mee had is wel uiterst uitgebreid begeleid.

Opmerkingen, verzoeken en emails werden totaal genegeerd. Op een uiteindelijke klacht na afronding van mijn master werd woedend gereageerd.

Het verhaal is natuurlijk veel uitgebreider, maar de deatils maken het alleen maar stuitender.

Ik kan iedereen die op zoek is naar een studie daarom van harte de studie Fysische Geografie aan de Universiteit Utrecht afraden.


Ik had nooit verwacht dat academici en administratief personeel bij een universiteit zulk ongelovelijk kinderachtig en beledigend gedrag zou kunnen vertonen.


Tot slot moet ik vermelden dat het onmogelijk gemaakt wordt om op tijd af te studeren. De extra kosten die daardoor gemaakt worden zijn voor de student. Ik ben helaas niet de enige met al deze ervaringen, hoewel de kusten & rivieren track en de hydrology track minder te leiden hebben onder rotte appels onder de aio's/docenten. Helaas hebben die wel te maken met dezelfde dramatische informatievoorziening en de onbeschoftheid van het administratief personeel.

Bij interesse in deze studierichting kan ik van harte aanbevelen naar de  Universiteit Van Amsterdam te kijken, ook de Universiteit Twente en Wageningen bieden studies aan in dit werkgebied.


Voor google een paar extra zoekwoorden:

Studie keuze, studie keuzes, studiewijzer, studie wijzer, plagiaat, bachelorkeuze, bachelor keuze, masterkeuze, master keuze,

http://www.shedbuiltbikes.com/fysische-geografie-utrecht/



1 opmerking: